Tuesday, June 18, 2024

BRAHMAN TODAY #ब्राह्मण की वर्तमान काल में स्थिति

वर्तमान काल में  ब्राह्मण
TODAY's #BRAHMAN
CONCEPTS & EXTRACTS IN HINDUISM
By :: Pt. Santosh Bhardwaj
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ॐ गं गणपतये नम:।
अक्षरं परमं ब्रह्म ज्योतीरूपं सनातनम्।
गुणातीतं निराकारं स्वेच्छामयमनन्तजम्॥
कर्मण्येवाधिकारस्ते मा फलेषु कदाचन।
मा कर्मफलहेतुर्भुर्मा ते संगोऽस्त्वकर्मणि
[श्रीमद्भगवद्गीता 2.47]

देव  एक  गुन  धनुष  हमारे। नौ गुन  परम  पुनीत तुम्हारे॥
भगवान श्री राम जी ने परशुराम जी से कहा, हे प्रभु! हम क्षत्रिय हैं हमारे पास एक ही गुण अर्थात धनुष ही है और आप ब्राह्मण हैं। आप में परम पवित्र 9 गुण हैं।[रामचरित मानस गोस्वामी तुलसीदास]
ब्राह्मण के नौ गुण :-
रिजुः तपस्वी सन्तोषी क्षमाशीलो जितेन्द्रियः। दाता शूरो दयालुश्च ब्राह्मणो नवभिर्गुणैः॥
रिजुः-सरल, तपस्वी-तप करने वाला, संतोषी-मेहनत की कमाई पर सन्तुष्ट रहने वाला, क्षमाशीलो-क्षमा करने वाला हो, जितेन्द्रियः-इन्द्रियों को वश में रखने वाला, दाता-दान करने वाला, शूर-बहादुर, दयालुश्च-सब पर दया करने वाला और ब्रह्मज्ञानी।
ब्राह्मणक्षत्रियविशां शूद्राणां च परन्तप।
कर्माणि प्रविभक्तानि स्वभावप्रभवैर्गुणैः॥18.41॥
हे परंतप! ब्राह्मण, क्षत्रिय और वैश्यों के तथा शूद्रों के कर्म स्वभाव से उत्पन्न गुणों द्वारा विभक्त किए गए हैं। 
O Parantap! The deeds-duties of Brahman, Kshatriy, Vaeshy and Shudr are differentiated on the basis of the three characteristics (qualities, abilities, traits) generated-evolved from their nature possessed by them through various births carried over with the soul.
Professional behaviour (nature of work) one is performing, comes through their accumulated deeds evolved out of destiny. There duties are divided according to the qualities-three characteristics born out of nature. 
द्विजातियों (ब्राह्मण, क्षत्रिय, वैश्य) और शूद्रों के वर्णाश्रम धर्म अलग-अलग हैं। मनुष्यों में उनके पूर्व जन्मों के संस्कार उनके वर्तमान जन्म में किसी जाति-विशेष में जन्म का कारण बनते हैं। सत्व, रज और तम ही संस्कारों का निर्माण करते हैं। ऊँच-नीच योनि में जन्म और भोगों का मिलना, ये पूर्व जन्मों के शेष कर्मों का परिणाम मात्र हैं। मनुष्य को अनुकूल-प्रतिकूल परिस्थितियों से घबराना नहीं चाहिए, अपितु उनके आधार पर अपने अगले जन्मों को सुधारने का प्रयास करना चाहिए। इसमें बुद्धि, विवेक, संगति, आचार, विचार, स्वाध्याय सहायक सिद्ध होते हैं। आज जो ब्राह्मण है, कल को वो ही व्यक्ति अपने दुष्कर्मों के परिणाम स्वरूप अति निकृष्ट कीट, पशु, पक्षी योनि में भी जा सकता है और एक शूद्र मात्र स्वकर्म को सुचारू रूप से अँजाम देकर देव योनि अथवा मोक्ष को प्राप्त कर सकता है। जातिगत अभिमान व्यक्ति को नर्क में भी पहुँचा सकता है। 
Brahman, Kshatriy and Vaeshy are termed as Dwij Jati (upper cast, Swarn) and Shudr belong to lower castes, labour-service class. Four divisions in the population have been created on the basis of characters (Gun) and nature of work. Nature of work is differentiated on the basis of the three characteristics, earth, heaven, nether world and the deities. Birth in any of the four Varn (Caste) takes place as a result of the performances in the previous births, while the present and previous births will decide the next births, in India (Bharat, Hindustan, Aryavart). Elsewhere, differentiation like black-white, rich-poor, high-low, upper caste-lower caste, masters-slaves, rich-poor, capitalist-communists etc. are also based on the basis of deeds in previous births.
Innerself of the human being is affected by his rites, actions, company, environment, which lays down the foundation of his nature and behaviour. Nature and behaviour in previous births, develop the Satv, Rajo or Temo Gun (tendencies, characters, qualities) in him, which decide his present birth in Brahman, Kshatriy, Vaeshy, Shudr or Nishad families. His actions too depend upon inborn characteristics-tendencies, which develop his mentality. Birth in higher or lower species-animate, is the result of destiny, on the basis of performances in previous births, pleasure & pains are associated with them accordingly.
One should not be proud of being a Brahman and the Shudr should not be shy-depressed, demoralised for  being so, since the Varn is not a permanent feature of the soul.
Brahman, Kshatriy, Vaeshy, Shudr & Nishad too have further sub divisions making them higher or lower as compared to the other one. Animals too have distinctions like revered-hated, good-bad, honourable or taboo like the cow is revered and a pig is discarded.
No one can be purely pious-virtuous or a sinner. Those with higher composition of Satvik Gun, goes to heavens, one with higher content of Rajsik Gun, will inhabit the earth and with excess of Tamsik gun one is moved to lower species, abodes and the hell.
Anyone who over come his traits and keep on worshiping-praying the God, perform virtuous, righteous, pious activities is sure to reach the abode of the Almighty. His Salvation-Moksh is sure & certain.
More of Satv Gun creates a Brahman, dominance of Rajo Gun over recessive Satv gun, forms a Kshatriy and the dominance of Rajo Gun and depression of Temo Gun creates a Vaeshy, while excessive Temo Gun leads to birth in a Shudr family.
Similarly, such distinction, hierarchy is present in the inhabitants, occupants of the three abodes (heavens, earth, nether world) as well, like caste, position, status, situation etc.
शमो दमस्तपः शौचं क्षान्तिरार्जवमेव च।
ज्ञानं विज्ञानमास्तिक्यं ब्रह्मकर्म स्वभावजम्॥18.42॥
अंतःकरण का निग्रह करना, इंद्रियों को वश में करना, धर्मपालन के लिए कष्ट सहना, बाहर-भीतर से शुद्ध रहना, दूसरों के अपराधों को क्षमा करना, मन, इंद्रिय और शरीर को सरल रखना, वेद, शास्त्र, ईश्वर, लोक-परलोक आदि में श्रद्धा रखना, वेद-शास्त्रों का अध्ययन-अध्यापन करना और परमात्मा, वेद आदि में आस्था रखना, ये सब के सब ही ब्राह्मण के स्वाभाविक कर्म हैं।  
Equanimity, serenity, self control-restraint, peace loving, tolerance (bearing of pain, difficulty, suffering, inconvenience, hardship, torture, righteous or devout conduct to carry-out religious faith-duties), purity-austerity and cleansing (internal and external), faith in eternity, forgiveness, honesty, uprightness-simplicity of body and mind, wisdom-knowledge of Ved, Puran, Upnishad, Itihas (History) Brahmans are the natural duties-qualities of the Brahmans.
ब्रह्म कर्म, सत्वगुण की प्रधानता, ब्राह्मण के स्वाभाविक गुण-लक्षण हैं। इनमें उसको परिश्रम नहीं करना पड़ता। 
शम :: मन को जहाँ लगाना हो लग जाये और जहाँ से हटाना हो वहाँ से हट जाये।
दम :: इन्द्रियों को वश में रखना।
तप :: अपने धर्म का पालन करते हुए जो कष्ट आये, उसे प्रसन्नतापूर्वक सहन करना।
शौच :: मन, बुद्धि, इन्द्रियाँ, शरीर, खान-पान, व्यवहार को पवित्र रखना। सदाचार का पालन। क्षान्ति-बिना क्षमा माँगे ही क्षमा करना। आर्जवन-शरीर, मन, वाणी व्यवहार, छल, कपट, छिपाव, दुर्भाव शून्य हों। ज्ञान-वेद, शास्त्र, इतिहास, पुराण का अध्ययन, बोध, कर्तव्य-अकर्तव्य की समझ। विज्ञान-यज्ञ के विधि-विधान, अवसर, अनुष्ठान का उचित-समयानुसार प्रयोग। आस्तिकता-परमात्मा, वेद, शास्त्र, परलोक आदि में आस्था-विश्वास, सच्ची श्रद्धा और उनके अनुसार ही आचरण। 
Please refer to :: VARNASHRAM DHARM वर्णाश्रम धर्मsantoshkipathshala.blogspot.com
आजकल के ब्राह्मण में कलयुग का प्रभाव स्पष्ट दृष्टिगोचर होता है और कुछ को छोड़ कर शेष नाममात्र के ब्राह्मण हैं। केवल ब्राह्मण कुल में जन्म लेने मात्र से ही कोई ब्राह्मण नहीं हो जाता; उसे ब्राह्मण उसके माँ-बाप, गुरु जनों द्वारा शिक्षा-दीक्षा से बनाया जाता है। 
A Brahman is deemed to have self control over his senses, organs and the mind in order to fix and channelise the brain and energies as per his own will and desire. It enables him to utilise, divert or restraint his capabilities in best possible manner for the service of mankind, humanity and society.
He is capable of bearing with pain, insult, torture, difficulty, suffering, inconvenience, hardship and wretchedness, while carrying out righteous or devout conduct, duties. He restrains himself, though capable of repelling wickedness and improper conduct.
During the current cosmic era-Kali Yug the Brahman is the most deprived lot. He has to accept various jobs for his survival in addition to performing his traditional duties, Pooja-Path (Prayers associated with enchantment of verse (Mantr, Shloks, Strotr, Stuties) devoted to the Almighty), Yagy, Hawan, Agni Hotr (Holy sacrifices in holy fire), study of Veds, scriptures and guiding, motivating the public to seek Moksh.
He has to ascertain purity of body, mind and soul, senses, organs; purity of food, drinks and behaviour. Maintenance of good habits of excretion, bathing are essential for him, in daily routine. He should ad-hare to pious behaviour, virtuous and ethical conduct. He should be always soft and polite and uses decent, dignified, distinguished language. He should never use harsh words or language.
Those who migrate to other countries forget all these things and adopt them selves to those circumstances-situations. Millions of Brahmans were subjected to convert to Christianity, Islam and Sikhism, till today they are unable to return to their Dharm. Still the prudent never forget these and seek guidance from learned, enlightened.
He forgives, without being asked happily, though cable to punish with the strength, power and might possessed by him. He is immune to defamation, back biting and insult.
He bears simple cloths. He is simple, honest and open. He is free from cheating, cunningness,  trickery, fraud, deceit, deceiving, ill will etc.
He studies and learns Ved, Puran, Upnishad, Brahman, Ramayan, Mahabharat, Geeta and History; acquires the knowledge of various other scriptures to understand, accept and act in accordance with them. He has the understanding and experience of do’s and do not’s of performing Vedic rites, sacrifices and scientific methods.
He has firm faith and belief in God, Ved, other Abodes (life after death, rebirth) and respects and honour them. A Brahman is not burdened to act in accordance with them, since he is born in such families, where purity of blood has been maintained. He has the natural Brahmanical genetic tendencies (DNA, chromosomes, genes) in him due to the atmosphere, company and association. Importance is not given to the means of livelihood-earning for living due to the presence of Satvik characters, practice, company, self study. It’s for the society to take care of him, since he is the real owner of the earth and all means of livelihood.
A Brahman has to be an ideal person with high moral character, values, virtues and dignity. He should command respect in the society. He should purify and sanctifies himself every day, in the morning by bathing, prayers and rituals. He is a devotee of the God with simple living and high thinking. He learns and acquires the knowledge of various Vedic literature  He himself accepts donations and distributes the surplus, among the ones who are in need of them. He teaches and guides the students and disciples. He is free from ill will, anger, envy and prejudices. He is always soft and polite, with graceful-refined decent tone, language and behaviour. He is revered in the society in high esteem and is ready to help anyone and everyone. He is simple and down to earth, in behaviour and practice. He observes fast on festivals. He is away from wine, woman, narcotics, drugs, meat, fish and meat products. He adhere to ascetic practices and performs Hawan, Yagy, prayers and religious ceremonies as per calendar, on the prescribed dates auspicious occasions and schedule. He has conquered his desires.
Brahmans have originated from the forehead of Brahma. They are the mouth of the community and the store house of knowledge and wisdom. Teaching, educating, showing the right direction and preaching the four Varn are the pious duties of a Brahman. Anyone who is a Brahman by birth, but do not possess the Brahmanical qualities, characters, virtues, morals, wisdom is not considered to be a Brahman. The Brahmans who are corrupt in respect of food, habits, behaviour, devoid of Bhakti, devotion to God are considered to be inferior to lower castes.
Anyone who insults, misbehaves a Brahman and invite his wrath, has his abode in the hells. His life is cursed and all sorts of pains-sorrow, tortures, insults comes to him uninvited.
COMMON CHARACTER ICES OF ALL VARNS-CASTES :: (1). दान पुण्य, (2). हवन, अग्नि-होत्र, यज्ञ करना,  (3). धूप बत्ती, अगर बत्ती, लोबान, शुद्ध देशी घी या सरसों के तेल का दीया जलाना, आरती करना-उतारना, पूजा-पाठ करना, (4). तीर्थ स्थलों की यात्रा करना, (5). पवित्र नदियों, तालाबों, झीलों यथा मन सरोवर में नहाना, (6). योग्य, आदरणीय-पूजनीय व्यक्तिओं व देवी-देवताओं का सम्मान, (7). केवल अपनी पति के साथ-केवल ऋतु कल में संतान हेतु मैथुन-गर्भाधान, (8). सभी प्राणियों पर दया करना, (9). सत्य बोलना, आचरण, (10). अत्यधिक कठिन श्रम न करना, (11). अपने पर निर्भर व्यक्तियों हेतु धन कमाना, (12). सभी से मित्रता पूर्ण व्यवहार, (13). शरीर, मन, आत्मा की शुद्धि, साफ- सफाई, (14). इच्छा रहित कार्य-कर्म, समाज के भले-हित के लिये कार्य-अनुसंधान, (15). किसी के कार्य में कमी, गलती, बुराई न देखना-निकालना, (16). कंजूसी न करना इत्यादि। 
(1). Donation-charity, (2). Performing  Hawan, Agni Hotr-Sacrifices in Fire, Yagy, (3). Burning Dhoop, incense sticks, Loban-Banzoin, wick lamps of mustard, Deshi Ghee, Arti, Pooja-Path, (4). Visiting Holi places-pilgrimages, (5). Bathing in Holi rivers, ponds, lakes like Man Sarovar, (6). Honouring the deserving and the deities, (7). Sex-mating-intercourse with own wife only and that is too, during ovulation for the sake of progeny only, (8). Kindness-pity towards all creatures, (9). Truthfulness, (10). avoidance of extreme-too much, painful, excessive labour, (11). earning money for dependent, (12). Friendly behaviour with every one-organism creature, (13). Cleanliness of the body, mind and the soul, (14). Doing of work without desires, performing for the welfare of the society others,  (15). Not to see-find faults with others, (16). Lack of miserliness, etc, 
CHARACTERISTICS OF BRAHMNS ब्राह्मण गुण धर्म :: कुछ अपवादों को छोड़ कर अधिकतर ब्राह्मण अपने स्वाभाविक गुणों के आधार पर पहचाने जाते हैं। (1). शुद्ध सात्विक आचार-व्यवहार, निरामिष  भोजन, सदाचार। (2). अत्यधिक विकसित मस्तिष्क, मानसिक शक्ति। (3). वेदों, पुराणों, शास्त्रों, रामायण, महाभारत इतिहास आदि का पढ़ना और पढ़ाना। (4). साहस, पौरुष। (5). मजबूत शरीर व माँस पेशियाँ-बाहुबल। (6). पढ़ना-पढाना, स्वाद्ध्याय, चिंतन भक्ति। (7). गौर वर्ण। (8). माँस, मच्छी, अँडा, माँसाहार न करना। (9). धुम्रपान, बीड़ी-सिग्रेट न पीना; नशाखोरी, शराब से दूर रहना। (10). अपनी पत्नी के अलावा अन्य स्त्री के बारे में न सोचना। (11). किसी को भी न सताना, परेशान तंग न करना, हानि न पँहुचाना। (12). सहन शक्ति, क्रोध न करना-काबु रखना। (13). दैनिक स्नान पूजा पाठ प्रार्थना। (14). भगवान देवी देवताओं पूर्वजों-पितरों को भेंट चढ़ाना। (15). शुद्ध सात्विक साधनों द्वारा धन कमाना। (16). अपनी आवश्कताओं को न्यूनतम स्तर पर सीमित रखना। (16). संग्रह की  पृव्रति  का अभाव। (17). समाज के उत्थान-विकास का प्रयास। (18). सभी प्राणियों से सामंजस्य बनाये रखना। (19). धन, जवाहरात, गहनों व पत्थरों को समान समझना (20). अपनी पत्नी के अलावा अन्य स्त्री से गर्भाधान न करना, वह भी केवल ऋतू काल में, केवल  रात्रि में, राहु-कालम व ग्रहण में कतई नहीं। 
परम्परा के अनुसार ब्राह्मण वैद्य, चिकित्सक, ज्योतिषी, हस्त रेखा परीक्षक, मन्दिर के पुजारी और यज्ञ कर्ता, सेना के सचालक, राजा के परामर्शदाता, न्यायाधीश होते थे। यदि किसी स्त्री का पति असमर्थ होता था तो संतानोत्पत्ति में उसके परिवार की सहमति से संतानोत्पत्ति यज्ञ की संसाधना भी करते थे। 64 विद्याओं, विधाओं का ज्ञान प्रदान करना, ऋषिकुल की स्थपना-विश्वविद्यालय और संचालन। समस्त ऋषियों का नाम वैज्ञानिक के रूप में भी पाया जाता है। 
ईर्षालु आलोचक, मूर्ख, अविवेकी, नासमझ, अनपढ़, विधर्मी, इसे धर्म का नाम देते यद्यपि इस तरह की किसी चीज का शास्त्रों में कहीं भी कोई भी वर्णन नहीं है। यह मात्र भ्राति के अलावा कुछ भी नहीं है। कोई भी योग्य, काबिल, विवेकी व्यक्ति ब्राह्मण बन सकता है यदि उसमें क्षमता है। 
Barring a few exceptions majority of Brahmans are blessed with certain characteristics which differentiate them with the other Varns. (1). Pure vegetarian food descent behaviour. (2). Highly developed brain power, Study  and teaching of Veds, (3). Purans, epics, scriptures, (4). Courage, valour, bravery, (5). Stout body and muscle power, (6). Learning, educating, meditation, prayers, Bhakti worship-devotion to God, (7). fair colour-complexion, (8). Non consumption of meat-meat products, fish, eggs, (9). Non consumption of narcotics, drugs, wine, (10). Not to think of other women, (11). Not to harm or trouble anyone, (12). Tolerance-not to become angry, (13). Regular bathing, performance of rights-rituals-prayers, (14). making offerings to God-deities-ancestors, (15). Earning money through honest-righteous pure means, (16). To keep own needs to the barest possible minimum, (17). Tendency not to store-accumulate for future,  (18). Should be devoted to the development, growth, upliftment of society, (19). Harmonious relations-cordial relations with all creatures, (20). Weighs stones, gems and jewels equally, (21). Inclination towards sex with own wife only and that is too, during the ovulation period, during night only, avoidance of Rahu Kalam and eclipse. 
Traditionally the Brahmans used to be physicians-doctors (Vaedy), astrologers, Palmists, teachers, ministers, king's adviser, judges. State administrations and army management were their primary duties. They helped women whose husbands were functionally impotent, with the consent of their family. Providing education in 64 faculties. Establishment of universities and maintenance. 
Please refer to :: EDUCATION IN ANCIENT INDIA प्राचीन भारतीय शिक्षाbhartiyshiksha.blogspot.com 
Some ignorant critics, communists, seculars, envious, incapable, imprudent, idiots call it Brahman Dharm (Brahmanical Practices), though nothing like exists in the scriptures. Its purely a deceptive notion. However, anyone is free to become a Brahman if he has calibre, capability, capacity.
BRAHMANS TODAY वर्तमान में ब्राह्मण :: It's very-very difficult, rather impossible to follow-observe the self imposed restrictions, prohibitions, dictates in the life of a Brahmn. It's clearly the reason behind the evolution of the tree of Varn, caste-creed in Hindu religion-society.
One is free to become a Brahmn just by following the long-long list of do's and don'ts.
Daksh Prajapati, who was born out of the right foot-toe of Brahma Ji, may be treated as a Shudr (born out of the feet of Brahma Ji).
His 13 daughters, who were married to Kashyap-a Brahman,  followed the dictates of Shashtr; gave birth to all life forms on including Rakshas, Demons, Giants, Yaksh, Shudr, Mallechchh (Christians & Muslims) earth.
Sanctity, righteousness, asceticism, virtuousness, religiosity, truthfulness, purity, piousity, poverty, donations, charity, kindness, fasting, contentedness, satisfaction, teaching and learning Veds, Purans, Epics, Shashtr, harmony, peace, soft spokenness, decent behaviour, tolerance, highly developed fertile creative brain, excellent memory-power to retention-grasp, not to envy, anger, greedy, perturbed, tease are synonyms to a Brahmn. 
Today's Brahmns are Brahmns only for the name sake. They are just the carriers of the genes, chromosomes, DNA of their ancestors, Rishis, forefathers. They are changing with the changing times and do not hesitate-mind, adopting any profession, trade, business, job for the sake of earning money for survival, in the ever increasing race of fierce competition-in a world, which is narrowing down-shrinking, day by day, in an atmosphere of scientific advancement, discoveries, innovations, researches. However, whichever is the field, they work-choose, they assert their excellence-highly developed mental calibre, capabilities, capacities and move ahead of others, facing-tiding over, all turbulence, difficulties, resistances. What ever a Brahmn does, he should resort-revert back to prayers, devotion to God as and when he has time.
BRAHMANICAL VIRTUES ब्राह्मण संस्कार :: 
ब्राह्मण के तीन जन्म :: (1). माता के गर्भ से, (2). यज्ञोपवीत से व (3). यज्ञ की दीक्षा लेने  से। यज्ञोपवीत के समय गायत्री माता व और आचार्य पिता होते हैं। वेद की शिक्षा देने से आचार्य पिता कहलाता है। यज्ञोपवीत के बिना, वह किसी भी वैदिक कार्य का अधिकारी नहीं होता। जब तक वेदारम्भ न हो, वह शूद्र के समान है।     
जिस ब्राह्मण के 48 संस्कार विधि पूर्वक हुए हों, वही ब्रह्म लोक व ब्रह्मत्व को प्राप्त करता है। इनके बिना वह शूद्र के समान है। 
चालीस ब्राह्मण के संस्कार :: गर्वाधन, पुंसवन, सीमन्तोन्नयन, जातकर्म, नामकरण, अन्न प्राशन, चूडाकर्म, उपनयन, चार प्रकार के वेदव्रत, वेदस्नान, विवाह, पञ्च महायज्ञ (जिनसे पितरों, देवताओं, मनुष्यों, भूत और ब्रह्म की तृप्ति होती है), सप्तपाक यज्ञ-संस्था-अष्टकाद्वय, पार्वण, श्रावणी, आग्रहायणी, चैत्री, शूलगव, आश्र्वयुजी, सप्तहविर्यज्ञ-संस्था-अग्न्याधान, अग्निहोत्र, दर्श-पौर्णमास, चातुर्मास्य, निरूढ-पशुबंध, सौत्रामणि, सप्त्सोम-संस्था-अग्निष्टोम, अत्यग्निष्टोम, उक्थ्य, षोडशी, वाजपेय, अतिरात्र और आप्तोर्याम। 
ब्राह्मण में  8 आत्म गुण ::
अनसूया :: दूसरों के गुणों में दोष बुद्धि न रखना, गुणी  के गुणों को न छुपाना, अपने गुणों को प्रकट न करना, दूसरे के दोषों-अवगुणों को देखकर प्रसन्न न होना। 
दया :: अपने-पराये, मित्र-शत्रु में अपने समान व्यवहार करना और दूसरों का दुःख दूर करने की इच्छा रखना, प्रयास करना। 
क्षमा :: मन, वचन या शरीर से दुःख पहुँचाने वाले पर क्रोध न करना व वैर न करना। 
अनायास :: जिन शुभ कर्मों को करने से शरीर को कष्ट होता हो, उस कर्म को हठात् न करना। 
मंगल :: नित्य अच्छे कर्मों को करना और बुरे कर्मों को न करना। 
अकार्पन्य :: मेहनत, कष्ट व न्यायोपार्जित धन से, उदारता पूर्वक थोड़ा-बहुत नित्य दान करना।  
शौच :: अभक्ष्य वस्तु का भक्षण न करना, निन्दित पुरुषों का संग न करना और सदाचार में स्थित रहना। 
अस्पृहा :: ईश्वर की कृपा से थोड़ी-बहुत संपत्ति से भी संतुष्ट रहना और दूसरे के धन की, किंचित मात्र भी इच्छा न रखना। 
जिसकी गर्भ-शुद्धि हो, सब संस्कार विधिवत् संपन्न हुए हों और वर्णाश्रम धर्म का पालन करता हो, तो उसे अवश्य मुक्ति प्राप्त होती है। 
BRAHMAN AS A DISCIPLE :: The student-Brahmchari will begin-receiving lessons-instructions only after the sacred thread is granted to him-Janeu (जनेऊ, यज्ञोपवीत, loin cord, sacred thread) ceremony. It's essential to accept the sacred knowledge of the Veds. He is asked to wear a chain, garland, string of beads, skin, stick, cloths, sacred thread, recommended for the purpose of education. He has to follow orders, directives, dictates, sermons, rules-regulations, rituals, practices of his teacher, educator, Guru and remain  as an ascetic, like a hermit. He has to become fresh every day by taking bath  and offering tributes to the deities, Pitr-Manes ancestors, saints. He has to collect flowers, fruits, water,  naturally dried wood, Kush-a grass with sharp edges, cow dung, pure clay, mud, earth and different type of wood for making thatched hut etc. He should not accept wine, meat, fish, egg, meat products, scents, flower garland-beads, various juices-extracts and reject the company of the women. Violence of any kind, speaking-telling lies, blame, censure, scorn, abuse, defamation, slander, criticism, blasphemy, betting, company of women, sensuality, passions, sexual acts, greed, anger-envy are not allowed-have to be skipped. He has to remain alone-in solitude with control over himself and all of his faculties (during Van Prasth or Sanyas).
Begging, only as per need with self restraint, control over speech-tongue, utterances, from such families only, who have faith in God, Veds, Hawan, Agnihotr, is allowed. In case alums from such families are not available, he may go to the relative of his Guru, own relatives, acquaintances. He should ensure that the alums are not collected from  the same-one family every day, unless-until their is an emergency. Grain collected through begging should constitute  his main food. Dependence over begging for survival is like fasting. One should not beg before-in front of, from  the sinners, wretched, wicked people. Scriptures-Shashtr do not consider this type of collection of alums as begging.
Hawan has to be performed every day by collecting dried wood and sacrifices in the fire are made. 
The disciple should stand before the Guru with folded hands and sit over the ground only when he is asked to sit and that is too without the mat, cushion, seat in high esteem. He should wake up before the Guru and sleep only when the Guru has slept. He should not speak the name of the Guru and never mimic copy him. He should never criticise the teacher and speak slur against him. He should close his ears if someone is criticising him and moves away from that place. He should  always remain away-aloof from the company of such people-critics.
The disciple, student, child should come down-out of the vehicle to pay regards-respect to elders, Guru, high and mighty. He should behave with the relatives of the Guru in a manner, similar to that he practices with the Guru. Wife of the Guru should be treated as the Guru himself, but touching her in any manner is prohibited. Never sit on the same cushion, seat, mat, bed, with sister, mother, daughter and the wife of the Guru, teacher, educator, master, revered, respected person
He should move-come out  of the village before dawn and dusk. Morning and evening prayers, offerings, recitations have to be performed near a water source-body. Mother, father, parents-guardians, elders and brothers must be regarded and should not be betrayed during trouble-difficult times, periods.
Regular service of the parents-Guru ensures education, enlightenment, knowledge. He should not follow any other practices-service unless until ordered by them. He has to adhere to his own Dharm.
ब्राह्मण छात्र धर्म :: यज्ञोपवीत संपन्न हो जाने पर वटुक (विद्यार्थी) को व्रत का उपदेश ग्रहण करना चाहिये और वेदाध्ययन करना चाहिये। यज्ञोपवीत के समय जो मेखला, चर्म, दंड, वस्त्र, यज्ञोपवीत आदि धारण करने को कहा गया है, उन्हीं को धारण करे। अपनी तपस्या हेतु ब्रह्मचारी जितेन्द्रिय होकर गुरु की सेवा में तत्पर रहे व नियमों का पालन करे। नित्य स्नान करके देवता, पितर और ऋषिओं का तर्पण करे। पुष्प, फल, जल, समिधा, मृतिका, कुश, और अनेक प्रकार के काष्ठों का संग्रह करे। मद्य, मांस, गंध,पुष्प माला, अनेक प्रकार के रस और स्त्रियों का परित्याग करे। प्राणियों की हिंसा, शरीर में उबटन लगाना, अंजन लगाना, जूता व छत्र धारण करना, गीत सुनना, नाच देखना, जुआ खेलना, झूंठ बोलना, निंदा करना, स्त्रियों के समीप बैठना, काम-क्रोध, लोभादि के वशीभूत होना-इत्यादि ब्रह्मचारी के लिए वर्जित है-निषिद्ध है। उसे संयम पूर्वक एकाकी रहना है। उसे जल, पुष्प, गाय का  गोबर,  मृतिका और कुशा का संग्रह करे। 
आवश्कतानुसार भिक्षा नित्य लानी है। भिक्षा माँगते वक्त वाणी पर संयम रखे। जो ग्रहस्थी अपने कर्मों (वर्णाश्रम धर्म) में तत्पर हो, वेदादि का अध्ययन करे, यज्ञादि में श्रद्धावान हो उसके यहाँ से ही भिक्षा ग्रहण करे। इस प्रकार भिक्षा न मिलने पर ही, गुरु के कुल में व अपने बंधु-बांधव, पारिवारिक सदस्य-स्वजनों से भिक्षा प्राप्त करे। कभी भी एक ही परिवार से भिक्षा ग्रहण न करे। भिक्षान्न को मुख्य अन्न माने। भिक्षावृति से रहना, उपवास के बराबर माना गया है। महापातकियों से भिक्षा कभी स्वीकार न करे। इस प्रकार की भिक्षा को शास्त्र में भीख नहीं माना गया है। 
नित्य समिधा लाकर प्रतिदिन सायं काल व प्रात: काल हवन करे। 
ब्रह्मचारी गुरु के समक्ष हाथ जोड़कर खड़ा हो गुरु की आज्ञा से ही बैठे, परन्तु आसन पर नहीं। गुरु के उठने से पूर्व उठे व सोने के बाद सोये, गुरु के समक्ष बड़ी विनम्रता से बैठे, गुरु का नाम न ले, गुरु की नक़ल न करे। गुरु की निंदा-आलोचना न करे, जहाँ  गुरु की निंदा-आलोचना  होती हो वहाँ से उठ जाये अथवा कान बंद कर ले।  गुरु निंदक-आलोचकों से  सदा दूर ही रहे। 
वाहन से उतर कर  गुरु को अभिवादन-प्रणाम करे। वह एक ही वाहन, शिला, नौका आदि पर गुरु के बैठ सकता है। गुरु के गुरु, श्रेष्ठ सम्बन्धी, गुरु पुत्र के साथ गुरु के समान ही व्यवहार करे। गुरु की सवर्णा स्त्री को गुरु के समान ही समझे, परन्तु पैर दवाना, उबटन लगाना, स्नान कराना निषिद्ध हैं। बहन, बेटी, माता के साथ  कभी भी एक ही आसन पर न बैठे। 
गाँव में सूर्योदय व सूर्यास्त न होने दे-जल के निकट-निर्जन स्थान पर दोनों संध्याओं में संध्या-वंदन करे।  
माता, पिता, आचार्य व भाई का विपत्ति में भी अनादर न करे, सदा आदर करे। 
माता, पिता,आचार्य की नित्य सेवा-शुश्रूषा करने से ही विद्या मिल जाती है। इनकी आज्ञा से ही किसी अन्य धर्म का आचरण करे अन्यथा नहीं।
दैवाधीनं  जगत सर्वं  मन्त्रा  धीनाश्च  देवता:। 
ते मंत्रा: ब्राह्मणा धीना:, तस्माद्  ब्राह्मण देवता:॥ 
धिग्बलं क्षत्रिय बलं,ब्रह्म तेजो बलम बलम्।
एकेन ब्रह्म दण्डेन,सर्व शस्त्राणि हतानि च॥
त्याग तपस्या गायत्री सन्ध्या के बल से और आज लोग उसी को त्यागते जा रहे हैं और पुजवाने का भाव जबरदस्ती रखे हुए हैं।
विप्रो वृक्षस्तस्य मूलं च सन्ध्या। वेदा: शाखा धर्मकर्माणि पत्रम्॥
तस्मान्मूलं यत्नतो रक्षणीयं। छिन्ने मूले नैव शाखा न पत्रम्॥
वेदों का ज्ञाता और विद्वान ब्राह्मण एक ऐसे वृक्ष के समान हैं जिसका मूल(जड़) दिन के तीन विभागों प्रातः,मध्याह्न और सायं सन्ध्याकाल के समय यह तीन सन्ध्या(गायत्री मन्त्र का जप) करना है,चारों वेद उसकी शाखायें हैं,तथा  वैदिक धर्म के  आचार विचार का पालन करना उसके पत्तों के समान हैं।
अतः प्रत्येक ब्राह्मण का यह कर्तव्य है कि इस सन्ध्या रूपी मूल की यत्नपूर्वक रक्षा करें, क्योंकि यदि मूल ही नष्ट हो जायेगा तो न तो शाखायें बचेंगी और न पत्ते ही बचेंगे।
विप्राणां यत्र पूज्यंते रमन्ते तत्र देवता।[पुराण]
जिस स्थान पर ब्राह्मणों का पूजन हो वहाँ देवता भी निवास करते हैं। अन्यथा ब्राह्मणों के सम्मान के बिना देवालय भी  शून्य हो जाते हैं। 
ब्राह्मणातिक्रमो नास्ति विप्रा वेद विवर्जिताः।
ब्राह्मण यदि वेद से हीन भी हो, तब पर भी उसका अपमान नही करना चाहिए। क्योंकि  तुलसी का पत्ता क्या छोटा क्या बड़ा, वह हर अवस्था में  कल्याण ही करता है।[भगवान्  श्री कृष्ण]
ब्राह्मणोऽस्य मुखमासीद् बाहू राजन्यः कृतः।
उरू तदस्य यद्द्वैश्यः पद्भ्यां शूद्रो अजायत
इस पुरुष का मुख ब्राह्मण हुआ अर्थात् ब्राह्मण इसके मुख से उत्पन्न हुए । भुजाओं को क्षत्रिय बनाया गया अर्थात् क्षत्रिय इसकी भुजाओं से उत्पन्न हुए।[ऋग्वेद के पुरुष सूक्त]
ब्राह्मण विराट पुरुष भगवान् के मुख में निवास करते हैं। इनके मुख से निकले हर शब्द भगवान् का ही शब्द है।
विप्र प्रसादात् धरणी धरोहमम्; विप्र प्रसादात् कमला वरोहम।
विप्र प्रसादात् अजिता जितोहम्; विप्र प्रसादात् मम् राम नामम्॥
ब्राह्मणों के आशीर्वाद से ही मैंने धरती को धारण कर रखा है। अन्यथा इतना भार कोई अन्य पुरुष कैसे उठा सकता है,इन्ही के आशीर्वाद से नारायण हो कर मैंने लक्ष्मी को वरदान में प्राप्त किया है, इन्ही के आशीर्वाद से मैं हर युद्ध भी जीत गया और ब्राह्मणों के आशीर्वाद से ही मेरा नाम राम अमर हुआ है, अतः ब्राह्मण सर्व पूज्यनीय है और ब्राह्मणों का अपमान ही कलियुग में पाप की वृद्धि का मुख्य कारण है।
जिन्होंने वेद ग्रहण कर सनातन समाज को दिये, मंदिर बनाए, धर्म का रास्ता प्रशस्त किया; उन्हीं ब्राह्मणों को आज गालियाँ दी जा रही हैं।
जिन्होंने ज्ञान-विज्ञान, अभियान्त्रिकी, नीति-न्याय शास्त्र, कूटनीति, धर्म, सदाचरण, धर्माचरण, मर्यादा सिखाई; उन्हीं को आज अल्प बुध्दि, सदाचार हीन निशाना बनाते हैं। 
आरक्षण के माध्यम से निर्बुद्धियों को उच्चतम पदों पर आरूढ़ किया जा रहा है।
सोशल मीडिया, फिल्मों, में उन्हें पाखंडी, बलात्कारी, दुराचारी लुटेरा बताया जाता है। 
ब्राह्मण आज भी सबसे गरीब, संघर्षशील है।
तपस्वी, सदाचारी, त्यागियों का सरे आम अपमान किया जाता है। 
मोदी, मुर्मू, माया, स्टालिन, नितीश इन्हीं ब्राह्मणों की वोट के दम पर चुनाव जीतते हैं।
ब्राह्मण की वर्तमान काल में स्थिति :: जिस व्यक्ति पर एट्रोसिटी एक्ट 89 के तहत बिना जाँच-पड़ताल के भी कार्यवाई की जा सकती है, वो ब्राह्मण है। जिसको जाति सूचक शब्द इस्तेमाल करके बेखौफ गाली दी जा सकती है, वो ब्राह्मण है, देश में आरक्षित 131 लोकसभा सीटों और 1,225 विधान सभा सीटों पर चुनाव नहीं लड़ सकता है, लेकिन वोट दे सकता है, वो ब्राह्मण है, जिसके हित के लिए आज तक कोई आयोग नहीं बना, वो ब्राह्मण है जिसके लिए कोई सरकारी योजना न बनी हो, वो  ब्राह्मण है। 
जिसके साथ देश का संविधान भेदभाव करता है, वो ब्राह्मण है, मात्र जिसको सजा देने के लिए NCSC और NCST का गठन किया गया वो ब्राह्मण है। मात्र जिसे सजा देने के लिए हर जिले में विशेष SC/ST न्यायालय खोले गए हैं, वो अभागा  ब्राह्मण है। 
जो स्कूल में अन्य वर्गों के मुकाबले चार गुनी फीस दे कर अपने बच्चों को पढाता है, वो बेसहारा ब्राह्मण है। 
नौकरी, प्रमोशन, घर आवंटन आदि में जिसके साथ कानूनन भेदभाव वैध है वो बेचारा ब्राह्मण है। 
सरकारों व सविधान द्वारा सबसे ज्यादा प्रताड़ित किया जाने वाला वो ब्राह्मण है। 
सबसे ज्यादा वोट देकर भी खुद को लुटापिटा-ठगा सा महसूस करने वाला वो ब्राह्मण है। 
सभाओं में फर्श तक बिछा कर एक अच्छी सरकार की चाह में आपको सत्ता सौंपने वाला वो ब्राह्मण है। 
देश हित मे आपका तन, मन, धन से साथ देने वाला वो ब्राह्मण है।
इतने भेदभाव के बावजूद भी, धर्म की जय हो, अधर्म का नाश हो प्राणियों में सद्भावना हो, विश्व का कल्याण हो की भावना जो रखता है, वो ब्राह्मण है।
BRAHMANS TODAY वर्तमान में ब्राह्मण :: It's very-very difficult, rather impossible to follow-observe the self imposed restrictions, prohibitions, dictates in the life of a Brahmn. It's clearly the reason behind the evolution of the tree of Varn, caste-creed in Hindu religion-society.
One is free to become a Brahmn just by following the long-long list of do's and don'ts.
Daksh Prajapati, who was born out of the right foot-toe of Brahma Ji, may be treated as a Shudr (born out of the feet of Brahma Ji).
His 13 daughters, who were married to Kashyap-a Brahman,  followed the dictates of Shashtr; gave birth to all life forms on including Rakshas, Demons, Giants, Yaksh, Shudr, Mallechchh (Christians & Muslims) earth.
Sanctity, righteousness, asceticism, virtuousness, religiosity, truthfulness, purity, piousity, poverty, donations, charity, kindness, fasting, contentedness, satisfaction, teaching and learning Veds, Purans, Epics, Shashtr, harmony, peace, soft spokenness, decent behaviour, tolerance, highly developed fertile creative brain, excellent memory-power to retention-grasp, not to envy, anger, greedy, perturbed, tease are synonyms to a Brahmn. 
Today's Brahmns are Brahmns only for the name sake. They are just the carriers of the genes, chromosomes, DNA of their ancestors, Rishis, forefathers. They are changing with the changing times and do not hesitate-mind, adopting any profession, trade, business, job for the sake of earning money for survival, in the ever increasing race of fierce competition-in a world, which is narrowing down-shrinking, day by day, in an atmosphere of scientific advancement, discoveries, innovations, researches. However, whichever is the field, they work-choose, they assert their excellence-highly developed mental calibre, capabilities, capacities and move ahead of others, facing-tiding over, all turbulence, difficulties, resistances. What ever a Brahman does, he should resort-revert back to prayers, devotion to God as and when he has time.
लौकिके कर्मणि रतः पशूनां परिपालकः।
वाणिज्यकृषिकर्मा यः स विप्रो वैश्य उच्यते
जो ब्राह्मण घर-गृहस्थी, पशु पालन, खेती बाड़ी, व्यापार में लगा है, वह असल में वैश्य है।[चाणक्य नीति 11.13]
The Brahman who is engrossed in worldly affairs, animal husbandry (rear-breed animals) agriculture, trade is really a Vaeshy (businessman-trader).
This is how the caste system originated. People who turned to such activities never turned back to Brahmnical practices Dharm, Saty, Nayay-justice, Devotion to Almighty, Yog, asceticism. The exodus is continuing at a much faster rate these days. Each and every person is in race for a job-service, a practice meant for the Shudr.

 
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संतोष महादेव-धर्म विद्या सिद्ध व्यास पीठ (बी ब्लाक, सैक्टर 19, नौयडा)
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