Friday, June 24, 2016

बुद्धि और धृति INTELLIGENCE, PRUDENCE, PATIENCE

बुद्धि और धृति INTELLIGENCE PATIENCE
CONCEPTS & EXTRACTS IN HINDUISM
By :: Pt. Santosh Bhardwaj
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ॐ गं गणपतये नम:।
अक्षरं परमं ब्रह्म ज्योतीरूपं सनातनम्।
निराकारं स्वेच्छामयमनन्तजम्॥
कर्मण्येवाधिकारस्ते मा फलेषु कदाचन।
मा कर्मफलहेतुर्भुर्मा ते संगोऽस्त्वकर्मणि
[श्रीमद्भगवद्गीता 2.47]
विवेक, चतुराई, कौशल, कार्य-कुशलता, दक्षता, छल-छंद, छल-कपट, धोखा धड़ी, सोचना-समझना आदि बुद्धि के अंग हैं।
Wickedness, stupidity, imprudence, ignoranance are tis varients.
बुद्धेर्भेदं धृतेश्चैव गुणतस्त्रिविधं शृणु। 
प्रोच्यमानमशेषेण पृथक्त्वेन धनंजय॥ 
हे धनंजय! अब तू गुणों के अनुसार बुद्धि और धृति के भी तीन प्रकार के भेद जो कि मेरे द्वारा सम्पूर्णता से विभागपूर्वक, अलग-अलग कहे जा रहे हैं, सुन।[श्रीमद्भागवत गीता 18.29] 
इन्द्रियों में बुद्धि की प्रधानता है। बुद्धि के निश्चय, विचारों को ठीक तरह-दृढ़ता से रखने, अपने लक्ष्य से विचलित न होने देने वाली धारण शक्ति को घृति कहा जाता है। किसी भी कार्य को करने में धैर्य की आवश्यकता है। सात्विक बुद्धि और घृति के उपयोग से साधक भगवान् को प्राप्त कर सकता है, जो कि वास्तविक धन है। राजस या तामस प्रवृति से नहीं। यद्यपि घृति, बुद्धि का ही अंग प्रतीत होती है, तथापि यह बुद्धि से अलग और विलक्षण है; क्योंकि घृति कर्ता में रहती है। घृति बुद्धि को ठीक तरह से कार्य करने में-स्थिर रखने में सहायता करती है। पारमार्थिक उन्नति में बुद्धि के अपने उद्देश्य पर स्थिर रहना जरूरी है, जो कि घृति का कार्य है। घृति के भेद और जानने योग्य बातों का वर्णन भगवान् करेंगे, जिनको जानने के बाद इस संदर्भ में और कुछ जानना शेष नहीं रहता। 
O Dhanajay! Listen to the three types of divisions-distinctions of the characteristics of humans on the basis of characters, intelligence and patience (preservation, calm, resoluteness-The threefold division of intellect and firmness according to qualities), which has been explained by me in detail with perfection.
It’s the brain, which perpetuates the body organs and systems. Will power-determination, firm decision, a component of brain power, controls decisions, maintains stability in thoughts and ideas, not to betray goal and targets. Intelligence and will power helps the devotee in rising above the world. Satvik intelligence and will power lead to real accomplishment and achievement, which is none other than the God. It’s only the will power which ensures the proper utilisation of intelligence. Patience is a must in accomplishment-completion of work, ensuring success i.e., liberation, assimilation, Salvation.
Excellence of will power stabilises and purifies the thoughts (intelligence), of the devotee in the means. Stability of thoughts in the achievements for the welfare of others-mankind and the world, is essential.
If the doer’s inclination, disposition, feelings, tendency are Satvik, his Karm too become Satvik. The Satvik doer makes his deeds and intelligence Satvik and experiences the Satvik pleasure-Permanand (Extreme-Ultimate pleasure, Bliss). He becomes a component of the Almighty.
प्रवृत्तिं च निवृत्तिं च कार्याकार्ये भयाभये। 
बन्धं मोक्षं च या वेत्ति बुद्धिः सा पार्थ सात्त्विकी॥
हे पार्थ! जो बुद्धि प्रवृत्ति और निवृत्ति को, कर्तव्य और अकर्तव्य को, भय और अभय को तथा बंधन और मोक्ष को यथार्थ पूर्वक जानती है, वह बुद्धि सात्त्विक है।[श्रीमद्भागवत गीता 18.30]  
O Parth! The brain power-intelligence, which recognises, distinguishes, identifies the tendency (inclination, disposition, taste, conduct, behaviour) and release, escape (discontinuance, rebirth, abstinence, retirement, suspension) fear and pardon, protection, fearlessness and do’s and do not’s (what has to be done and what not to be done), attachments and Salvation, is Satvik.
साधक प्रवृति (कामना सहित काम-काज करना) और निवृति की (एकांत में वासना सहित भजन-कीर्तन करना) अवस्थाओं से गुजरता है, जो कि संसार में लगाये रखतीं हैं। परन्तु कामना रहित प्रवृति और वासना रहित निवृति उसे परमात्मा की और ले जाती हैं। जो भी कार्य शास्त्रों, वर्णाश्रम की मर्यादा के अनुरूप है, वह तो कार्य है, अन्यथा अकार्य। कार्य जीव के कल्याण हेतु होता है। कार्य इस प्रकार का हो, जिससे प्राणी भय मुक्त हो। अभय मनुष्य को परमात्म पद से मिला देता है। यदि यज्ञ, दान, तीर्थ, व्रत, स्वर्गादि की इच्छा से रहित होके किये जाते हैं तो, बन्धन से मुक्ति का कारण बनते हैं। केवल परमात्मा से सम्बन्ध रखना मोक्ष है। जो बुद्धि प्रवृति-निवृति, कार्य-अकार्य, भय-अभय, बंधन-अबंधन मोक्ष के वास्तविक तत्व को जानती है, वही सात्विक है। वस्तुतः ये बातें सीखी जाती हैं। 
To be busy with daily chores, routine, work, life, engagements with desires, is a general human tendency and to spare time for recitation of prayers, meditation, remembering God is, suspension or abstinence with desires, lust and attachment, constitute inclination in natural acts and worldly affairs. When the individual does work, without desires-motive and pray to God without attachments or lust, he zero’s into the God-becomes closer to HIM leading to assimilation, liberation or Salvation.
All those functions, tasks, duties carried out as per dictates of scriptures constitute deeds or actions (work done) and anything done against them by breaching limits, decorum, conventions, dignity is inaction (work not done). Anything done for the welfare of the community, society or the living organisms (world as a whole), constitutes the true work and such actions, which develop, create attachments and fear, are the functions, not do be under taken.
An action which develops or enhances the possibility of destruction of the mankind (world), constitute fear. Anything which is in favour of the mankind constitute, protection, pardon or fearlessness.
A person devoted to God is not afraid of anything. His fearlessness helps him in approaching the Almighty. Inner desire for higher abodes too fixes ties, bonds. Breaking all sorts of bonds attachments, desires is liberation.
यया धर्ममधर्मं च कार्यं चाकार्यमेव च। 
अयथावत्प्रजानाति बुद्धिः सा पार्थ राजसी॥
हे पार्थ! जिस बुद्धि के द्वारा मनुष्य धर्म और अधर्म तथा कर्तव्य और अकर्तव्य को भी यथार्थ-ठीक तरह से नहीं जानता, वह बुद्धि राजसी है।[श्रीमद्भागवत गीता 18.31] 
That intelligence (mentality, tendency, inclination-bent of mind), which is not capable of differentiation between Dharm (Religion, religiosity, virtues) and Adharm (Non religious, irreligiosity, wickedness, vices, deeds–actions  pious & sins), ought to be discarded-rejected; what should be done and what should not be done is Rajsik.
शास्त्रों में बताया गया विधान जो कि कर्म परलोक में सद्गति प्रदान करता है, वह धर्म है। माँ-बाप, बड़े-बूढ़े, दूसरों की सेवा करना-सुख पहुँचाना, अपने तन, मन, धन सामर्थ्य, योग्यता, पद, अधिकार, आदि को समाज सेवा में उपयोग करना धर्म है। कुँआ, तालाब, बाबड़ी, धर्मशाला, शिक्षण संस्थान,अस्पताल, प्याऊ-सदावर्त, निष्काम भाव सेवा, आवश्यकतानुसार उदारता पूर्वक खर्च करना और बिना लोभ, लाभ, लिप्सा, लालच, स्पृहा के इन कार्यों को करना आदि धर्म हैं। वर्णाश्रम धर्म और कर्तव्य का पालन धर्म है। जो बुद्धि धर्म-अधर्म, कर्तव्य-अकर्तव्य, भय-अभय, बन्ध-अबन्ध, कार्य-अकार्य, राग-द्वेष,आदि के तत्व को सही तरीके से नहीं पहचान पाती, जिसमें विवेक का अभाव है, वो राजसी है।
DHARM :: Everything prescribed by the epics-scripters, leading to Sadgati (improvement of Perlok-next birth reincarnation, abode, leading to freedom from rebirth) by undertaking chastity, ascetic, righteous, auspicious, pious acts and rejecting inauspicious acts. Whole hearted efforts, expenses made; devotion of body, innerself, mind and soul, physique, ability, status, rights, capabilities for the welfare of others (mankind, society, world), leading to the welfare of the doer is Dharm.
ADHARM :: Use of position-status for inauspicious acts, selfishness, teasing, paining others, cruelty, torture, terrorism, vices, wickedness, snatching others belongings, murder, rape etc. is Adharm. It creates bonds, ties and hurdles for the doer. Scriptures have prescribed-described the various acts an individual should do, depending upon Varnashram, Country, social decorum, convention, dignity and the situation.
Attachments create defects like favouritism, prejudices, biases, ties, unevenness, in the working of the Rajsik doer. He is unable to justify, judge, differentiate or choose the right action, as per need of the situation. Engagement with attachments and prejudices, create bonds with the world. One fails to understand the world. He should understand this & detach. Once association with the God is established, the devotee becomes his component. This association is generated by Gyan-prudence, enlightenment, love and knowledge. Rajsik mentality turns into Satvik, which identifies the do’s and do nots clearly through prudence. Prudence enables him, in the differentiation between Dharm-Adharm, do’s-don’s, bonds and Salvation.
अधर्मं धर्ममिति या मन्यते तमसावृता। 
सर्वार्थान्विपरीतांश्च बुद्धिः सा पार्थ तामसी॥
हे अर्जुन! तमोगुण से घिरी हुई जो बुद्धि अधर्म को भी धर्म मान लेती है तथा इसी प्रकार अन्य संपूर्ण पदार्थों को भी विपरीत-उल्टा मान लेती है।[श्रीमद्भागवत गीता 18.32] 
Thought (intelligence, idea, mentality) which accept Adharm (unrighteousness, irreligiosity, vices, wickedness, lack of virtues) as Dharm due to delusion, ignorance, illusion (darkness), imprudence and act differently-just in the opposite direction-perverted, is Tamsik. 
ईश्वर की निंदा करना, शास्त्र, वर्णाश्रम धर्म और लोक मर्यादा के विरुद्ध काम करना, माता-पिता के साथ दुर्व्यवहार करना, साधु-संत-महात्मा, गुरु-आचार्य, बुजर्गों को अपमान करना, झूँठ, कपट, बेईमानी, जालसाजी, अभक्ष्य भोजन, परस्त्री गमन, शास्त्र निषिद्ध-विरुद्ध पापकर्मों को धर्म मानना ही तामसिक प्रवृति है। आत्मा को स्वरूप न मानकर शरीर को ही स्वरूप मानना, ईश्वर को न मानकर संसार-जगत को ही सच मानना, दूसरों को तुच्छ समझकर अपने को ही सबसे बड़ा मानना, दूसरों को मूर्ख और स्वयं को बुद्धिमान, पढ़ा-लिखा, विद्वान, समझदार समझना, साधु महात्माओं की मान्यतों से ऊपर अपनी बात को बल देना-प्रमाण मानना, संयोग जन्य सुख को ही सच्चा सुख समझना, वर्जित कार्यों को करना-कर्तव्य समझना, अपवित्र वस्तुओं को पवित्र मानना, समाज, दुर्भावनापूर्ण, विद्वेषपूर्ण व्यवहार, छल-कपट, छल-छंद, धर्म के विपरीत चलना आदि तामसिक बुद्धि के लक्षण हैं। अधोगति की ओर ले जाने वाली प्रवृति-बुद्धि तामसिक है। तामसी प्रवृति के लोगों को व्यवहार और परमार्थ में सब कुछ उल्टा-पलटा ही दिखाई देता है। 
ऐसे तामसिक प्रवृति-बुद्धि वाले लोग पशु हत्या को माँस का उत्पादन, गर्भपात को परिवार कल्याण, स्त्री की स्वछँदता-अधोपतन को नारी मुक्ति, नैतिक पतन को उन्नति, धार्मिकता को सम्प्रदायिकता, धर्म विरुद्ध को धर्म निरपेक्ष, पशुता को सभ्यता औरतों के नौकरी-व्यवसाय, घर से बाहर निकलने को नारी की स्वाधीनता कहते हैं। "विनाशकाले विपरीत बुद्धि इसी को कहते हैं"। 
One who accept prohibited acts like faithlessness, disrespect for the God, absurd talks about the God, use of abusive-foul language about the God, endeavours against the scripters, Varnashram, conventions and disregard-disrespect for them, ill treatment of elders, parents, teachers, saints, dignitaries, disregard-disrespect for parents and failure to serve-help them, treachery, disloyalty, portraying untruth as truth, speaking-telling lies, use of filthy-foul language, unnecessary-undesirable violence, cruelty, dishonesty, forgery, company of the wicked people-women, criminals, murderers, malicious, inimical, sinners etc. are some the Tamsik acts constituting Adharm.
Lack of faith in soul, consideration of the human body as supreme, questioning existence of God, atheist, considering material world as real, considering oneself as superior, intelligent, educated and scholarly as compared to others, luxuries and comforts as the real goal-purpose of life, imposing own self, thoughts-dictates on others, doing all such things-acts, which are socially, culturally, morally prohibited-taboo, are the Tamsik acts & are sufficient to lead the sinner-doer to Hells.
From the early childhood I found such an environment around that clearly matches with this description. It was traumatic. To come out of this was really a difficult exercise-task. I am still fighting this.
धृत्या यया धारयते मनःप्राणेन्द्रियक्रियाः। 
योगेनाव्यभिचारिण्या धृतिः सा पार्थ सात्त्विकी॥18.33॥
हे पार्थ! समता से युक्त जिस अव्यभिचारिणी धैर्य-धारण शक्ति-घृति (भगवद्विषय के सिवाय अन्य सांसारिक विषयों को धारण करना ही व्यभिचार दोष है, उस दोष से जो रहित है, वह अव्यभिचारिणी धारणा है) से मनुष्य ध्यान योग के द्वारा मन, प्राण और इंद्रियों की क्रियाओं (मन, प्राण और इंद्रियों को भगवत्प्राप्ति के लिए भजन, ध्यान और निष्काम कर्मों में लगाने का नाम उनकी क्रियाओं को धारण करना है) को धारण करता है अर्थात संयम रखता है, वह धृति सात्त्विकी है।[श्रीमद्भागवत गीता 18.33]  
Patience-will power (firmness, determination, resoluteness-दृढता), associated with evenness of mind (mental balance, cool) and Yog, which is unspoiled, unpolluted, uncorrupted the human being, holds Man (mind, mood, will and heart, innerself), Pran (sustainability of life, breath, respiration, the vital) and the organs (work-functional and sense organs), is Satvik Ghrati (steadfastness, patience, perseverance, resoluteness in difficult-adverse situations-facing disturbance-obstacles, tendency to maintain cool in difficult-adverse situation-circumstances).
सांसारिक लाभ-हानि, जय-पराजय, सुख-दुःख, आदर-निरादर, सिद्दी-असिद्धि, में साम्यावस्था-सम रहने को योग-समता कहा गया है। इस लोक तथा परलोक के सुख, भोग, वस्तु आदि में किंचित मात्र भी ध्यान-इच्छा ना रखना अव्याभिचार है। इस अव्याभिचार से युक्त घृति अव्याभिचारिणी-सात्विक घृति कहलाती है। 
अपनी मान्यता, विचार, सिद्धान्त, लक्ष्य, भाव, क्रिया, वृत्ति आदि को दृढ, अटल रखने की शक्ति को घृति कहते है। समता-योग के द्वारा मनुष्य प्राण, मन, और इन्द्रियों की क्रियाओं को धारण करता है। जिस घृति के द्वारा मन, प्राण और इन्द्रियों पर आधिपत्य-काबू हो जाये, वो घृति सात्विक है। 
मन में राग द्वेष को लेकर चिंता से रहित होना, मन को काबू करना-विचलित न होने देना आदि को घृति के द्वारा धारण किया जाता है। 
प्राणायाम करते हुए साँस-निश्वास, रेचक, पूरक, कुम्भक, आभ्यन्तर आदि का घृति के द्वारा प्राणों को धारण करना कहलाता है। 
शब्द, रस, रूप, गंध, स्पर्श आदि को लेकर इन्द्रियों का काबू में रहना, विषयों में प्रवृत न होना-निवृत होना घृति के द्वारा इन क्रियों को धारण करना है। 
A devotee who maintains equality-evenness in insult and honour, pain and pleasure, victory and defeat, respect and disrespect, profit and loss, accomplishment and failure is a Yogi.
One who holds the desire to achieve the God is un corrupt, unspoiled, pure-pious.
Ghrati is a state of mind which maintains firmness of willpower in beliefs, principles, goals, targets ambitions, feelings, thoughts, ideas, tendencies etc. It helps the individual to hold Man-innerself, Pran and controls the sense organs. It’s the will power, that holds the Pran Vayu (air, breathing and respiration). The Ghrati which is sovereign over the Man, Pran and sense organs is Satvik.
यया तु धर्मकामार्थान्धृत्या धारयतेऽर्जुन। 
प्रसङ्गेन फलाकाङ्क्षी धृतिः सा पार्थ राजसी॥
परंतु हे पृथापुत्र अर्जुन! फल की इच्छावाला मनुष्य जिस धारण शक्ति-घृति के द्वारा अत्यंत आसक्ति से धर्म, अर्थ और कामों को धारण करता है, वह धारण शक्ति-घृति राजसी है।[श्रीमद्भागवत गीता 18.34]  
But O-Hey Pratha Nandan (Son of Pratha-Kunti)! One who has the desire of reward for attending to Dharm, Arth (Wealth, money), Kam (desires, passions, sensuality, sexuality, sex, lust, lasciviousness etc.), deeds-actions; possesses a Ghrati which is Rajsik. 
राजसी धारण शक्ति से युक्त व्यक्ति अपनी कामना पूर्ति के लिए ही धर्म का अनुष्ठान करता है, भोगों का सेवन करता है, धन का संग्रह करता है। धन एक ऐसी चीज है, जिसके बगैर किसी का काम नहीं चलता। यज्ञ-हवन, दान-पुण्य, शादी-विवाह, तीर्थ यात्रा, सुख-सामग्री सभी के लिए तो धन चाहिए। बगैर धन के धर्म कैसा? धर्म का अनुष्ठान धन के लिए और धन का व्यय धर्म के लिए किया जाये तो दोनों ही बढ़ते हैं। धर्म और धन दोनों ही मान-सम्मान बढ़ाने वाले हैं। राग-आसक्ति से युक्त होने के कारण राजस व्यक्ति शास्त्र की मर्यादा के अनुसार जो भी शुभ कर्म करता है, वो परलोक में मान-सम्मान, सुख-शान्ति, आराम, आदर-सत्कार, के लिए करता है और यह सब करने वाला, अत्यंत आसक्त और राजसी धारण शक्ति वाला कहलाता है। 
Rajsik capabilities, powers, potentials are vowed, acquired and utilised for the fulfilment of desires pertaining to religious rites, observances, practices, collection of wealth, money, enjoyment, comforts, luxuries and sexual pleasures. Normally, religious activities are undertaken for fulfilment of desires for which money is essential. Religious activities performed for the sake of money and money utilised for religious purposes, leads to increase of both. On the contrary both are lost if utilised for the fulfilment of desires.
Extreme involvement and attachment of individual, with the desire of comforts in the present and next abodes, makes his capabilities, powers-potentials Rajsik.
Rajsik stands for ruling, power, control, potential, capabilities.
यया स्वप्नं भयं शोकं विषादं मदमेव च। 
न विमुञ्चति दुर्मेधा धृतिः सा पार्थ तामसी॥
हे पार्थ! दुष्ट बुद्धिवाला मनुष्य जिस धारण शक्ति-घृति के द्वारा निद्रा, भय, चिंता और दु:ख को तथा उन्मत्तता-घमण्ड को भी नहीं छोड़ता अर्थात धारण किए रहता है; वह धारण शक्ति तामसी है।[श्रीमद्भागवत गीता 18.35]  
निद्रा, भय, शोक, प्रमाद, अभिमान, दम्भ, द्वेष, ईर्ष्या, हिंसा, दूसरों का अपकार करना, कष्ट देना, दूसरों के धन को छीनना, अन्यानेक दुराचारों से ग्रस्त और इन सब को ना छोड़ने वाली घृति तामसी है। ऐसा मनुष्य ज्यादा निद्रा, भय, चिंता, दुःख, घमण्ड में रचा-बसा रहता है। मृत्यु, बीमारी, अपयश, अपमान, स्वास्थ्य, धन आदि का भय, शोक, चिन्ता अनुकूल पदार्थों का ना मिलना और मिलने पर उसका घमण्ड, उसे ग्रस्त किये रहता है। 
सात्विक घृति में कर्ता निर्लिप्त-कृत्याभिमान से रहित-मुक्त तथा राजसी और तामसी घृति कर्ता में उसी में रचा-बसा रहता है। 
O Parth! Ghrati due to which the wicked, stupid, imprudent, ignorant is contained in dreams (sleep), fear, grief, worries, sorrow, pride, arrogance is Tamsik-leading to darkness (grief, pain, sorrow, birth is lower species and stay in hells.
A person with Tamsik mentality is possessed with excessive desires, fear, grief-worries and vanity. The villain seldom rejects them. One or the other problem keeps cropping-troubling him.
The prudent is not involved in Satvik or Rajsik Ghrati, prudence keeps him under the limits and maintains dignity, while the Tamsik Ghrati is devoid of prudence completely.
The devotee on the divine mission-path, with the desire of welfare of humanity-mankind; prudence and Satvik Ghrati are essential to help him to maintain-achieve the targets-goals. He should be worried for the welfare of mankind and worldly affairs, belongings or the associates. He should be consciously devoid of Rajsik-Tamsik feelings, thoughts, desires. Sole target, goal, aim of the Satvik should be the Almighty only and nothing else.
सद्य: प्रज्ञाहरा तुण्डी सद्य: प्रज्ञाकरी वचा।
सद्य: शक्तिहरा नारी सद्य: शक्तिकरं पय:॥
तुण्डी (एक तरह का कुम्हड़ा) का फल खाने से आदमी की समझ नष्ट हो जाती है जो कि वच की जड़-मूल खाने से लौट आती है। औरत के कारण आदमी की शक्ति खो जाती है जो कि दूध पीने से वापस आती है।[चाणक्य नीति 17.12] 
Eating of Tundi-Kundru-a vegetable, leads to destruction-contamination of mind-brain and eating of sweet flag (Acorus calamus-orris root) enhances-boosts the brain power, the woman sucks the physical-mental strength of man and drinking milk increases-recovers the strength.
One should drink milk after mating-intercourse.
स्त्रीषु राजसु सर्पेषु स्वाध्यायप्रभुशत्रुषु।
भोगेष्वायुषि विश्चासं कः प्राज्ञः कर्तुर्महति
बुद्धिमान लोगों को चाहिए क़ि वे स्त्री, राजा, सर्प, शत्रु, भोग, धातु तथा लिखी बात पर आँख मूँदकर भरोसा न करें।[विदुर नीति 84] 
The intelligent-prudent should never believe a woman, king-state (politicians), snake, enemy, passions, metals and written text in books blindly. 


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